Blog

Język biznesowy - jak przeprowadzić dobry small talk?

Czy nam się to podoba, czy nie, small talk jest ważną częścią biznesu. Czy to w windzie, na konferencji, w sali wykładowej, czy podczas rozmowy przez telefon. Small talk jest po to, aby przełamać lody. Pomaga nam budować wartościowe relacje i zaufanie wśród współpracowników. Nie wspominając o tym, że jest to świetny sposób, aby dowiedzieć się więcej o tym, z kim pracujesz. Small talk może wydawać się mało istotny i nieistotny, ale w rzeczywistości jest niezbędny we wszystkich rodzajach firm. Pomaga tworzyć spójność społeczną, która umożliwia interakcję i buduje zaufanie.

Jeśli odrzucisz small talk, ryzykujesz, że będziesz wyglądał na spiętego, nieudolnego społecznie, niepewnego siebie, a nawet niegodnego zaufania. Dobra wiadomość jest taka, że tego typu umiejętności komunikacyjnych można się nauczyć.

Co to jest Small Talk?

Small talk to potoczny termin oznaczający rozmowę o sprawach lekkich i nieistotnych. Jest to przyjacielska rozmowa na wspólny temat, np. o pogodzie. Jest to sposób na rozmowę z kimś, kogo dopiero co poznałeś, spotykasz na krótko, na przykład podczas konferencji. Small talk jest niezbędny w sytuacjach, w których milczenie byłoby niezręczne i niekomfortowe oraz w których pogłębione i osobiste rozmowy byłyby nie na miejscu.

Kiedy po raz pierwszy spotykasz się z międzynarodowymi klientami, możesz odczuwać dodatkową presję połączoną z nawiązaniem swobodnej rozmowy. Small talk jest po to, aby wypełnić tę niezręczną cisz jak profesjonalista. Small talk jest po to, aby przełamać lody. Pomaga nam to budować wartościowe relacje i zaufanie wśród współpracowników. Nie wspominając o tym, że jest to świetny sposób, aby dowiedzieć się więcej o tym, z kim pracujesz.

Bezpieczna pogawędka

Jeśli chodzi o prowadzenie rozmów towarzyskich, wybór tematu jest kluczowy. Zachowaj lekkość i spróbuj znaleźć wspólną płaszczyznę porozumienia. Pogoda, sport, telewizja to zazwyczaj bezpieczne tematy. Przykładowo we Francji, rozmowa o polityce jest powszechna, podczas gdy w innych krajach już tak nie jest. W Hiszpanii i we Włoszech sport jest na porządku dziennym.

Czym jest biznesowy small talk?

Small talk w biznesie odnosi się do drobnych rozmów prowadzonych w środowisku biznesowym na przykład w wolnych chwilach przed spotkaniem. Różni się ona od zwykłej pogawędki, ponieważ często kryje się za nią jakiś cel - może to być nawiązanie kontaktów lub dowiedzenie się czegoś więcej o swoich klientach. Różni się także tym, że często będziesz miał możliwość przygotowania się przed udziałem w spotkaniu towarzyskim. Na przykład, można zbadać kluczowych uczestników za pomocą sieci społecznościowych. To pozwoli Ci zidentyfikować tematy rozmów w oparciu o zainteresowania lub hobby wymienione na ich profilu. Pamiętaj, aby być subtelnym i sprawiać wrażenie zainteresowanego, nie sprawiając przy tym wrażenia, że jesteś skryty, nie pokazuj zbyt wyraźnie, że znasz informacje o klientach, których dopiero poznałeś.

Dlaczego umiejętność small talk jest niezbędna?

Small talk pozwala ludziom komunikować się w przyjazny sposób, bez nieumyślnego obrażania kogokolwiek lub robienia się zbyt osobistym. Posiadanie dużych umiejętności prowadzenia rozmowy może pomóc Ci w poznawaniu nowych ludzi, nawiązywaniu pozytywnych relacji biznesowych i otwieraniu nowych możliwości kariery. Większość firm oczekuje, że ich pracownicy będą posiadać umiejętności niezbędne do odpowiedniego prowadzenia rozmów towarzyskich. Umiejętności miękkie, takie jak te, są często oceniane na etapie rozmowy kwalifikacyjnej, a brak ich zademonstrowania może spowodować, że praca zostanie zaoferowana komuś innemu.